Кафедра української мови долучилася до роботи круглого столу «Методи компетентнісного навчання української мови» в Інституті педагогіки НАПН України.
28 вересня 2023 р. відбулося засідання круглого столу, присвяченого пам’яті члена-кореспондента НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Біляєва Олександра Михайловича. Науковий захід, організований відділом навчання української мови та літератури Інституту педагогіки НАПН України, об’єднав академічну спільноту – лінгводидактів, філологів, учителів, викладачів, здобувачів вищої педагогічної освіти. Цікаву й корисну зустріч підготували та провели знані й шановані в освітянському колі лінгводидакти Олена Горошкіна, Ніна Голуб.
Модератором круглого столу була завідувачка наукового відділу навчання української мови та літератури, д. пед. наук, проф. Олена Горошкіна, яка створила сприятливу атмосферу творчого спілкування – обміну думками, визначенню актуальних проблемних питань, дискусійному обговоренню, пошуку спільних рішень і перспектив теоретичної й практичної діяльності всіх зацікавлених осіб. Розвивала й узагальнювала думки колег, спонукала учасників круглого столу до міркувань, підводила до висновків за результатами обговорень д. пед. наук, проф., головна наукова співробітниця відділу Ніна Голуб.
Учасники круглого столу обговорили такі питання:
- Актуалізація ціннісного / емоційного потенціалу методів навчання мови в контексті українських викликів.
- Модернізація традиційних методів навчання мови: діалогізаційний аспект.
- Синергія методів навчання й виховання на уроках української мови як вимога часу.
Олена Горошкіна обґрунтувала важливість переосмислення методистами й учителями функцій методів і прийомів навчання української мови відповідно до сучасних умов, необхідність трансформувати традиційні методи в інші дієві форми, які б уможливлювали ефективне формування ключових і предметної компетентностей учнів на уроках української мови, давали б змогу не тільки здобувати знання, виробляти вміння й навички, але й «залучати до творчого пошуку».
Ніна Голуб привернула увагу учасників круглого столу до проблем визначення базових категорій сучасної лінгводидактики, їх класифікацій, використання в професійному мовленні. Учена застерегла проти надмірного захоплення кількістю методів, закликала молодих науковців повернути традиції досліджувати окремі методи навчання української мови, експериментально «відточувати інструменти для майбутніх методик».
Викладачі кафедри української мови нашого університету теж мали змогу ознайомити колег з результатами своїх досліджень, представлених у публікаціях збірника матеріалів круглого столу, висловити свої думки у виступах під час проведення заходу. Так, проф. Катерина Глуховцева поділилася зі слухачами досвідом використання лінгвістичної афористики як прийому в структурі методів навчання української мови, що спрямовані на формування ціннісних переконань, естетичного смаку та на розвиток творчих здібностей здобувачів освіти. Завідувачка кафедри української мови, доц. Оксана Клєщова під час виступу звернула увагу слухачів на необхідність використання текстів українських пісень, що сприяють актуалізації ціннісно-емоційного потенціалу методів навчання мови в контексті українських викликів, забезпечують синергію методів навчання й виховання на уроках української мови; навела приклад і оцінила використання уривків з текстів сучасних пісень у підручнику з української мови, висловила свої пропозиції.
У результаті обговорення учасники круглого столу схвалили думку про необхідність концептуального визначення й науково-практичного обґрунтування методів компетентнісного навчання української мови в сучасних умовах, теоретичного розроблення та експериментальної перевірки ефективності модернізованих і нових методів навчання, спрямованих на формування ключових і предметної компетентності учнів.
Дякуємо фахівцям відділу навчання української мови та літератури Інституту педагогіки НАПН України за змогу долучитися до обговорення актуальної проблеми сучасної лінгводидактики, за цікаве й продуктивне спілкування в професійному колі.
Команда Проєкту ЄС
Зміст цього документу є виключно відповідальністю ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» та ні в якому разі не може розглядатися як позиція Європейського Союзу.